info@naturalzen.si

Nenehna utrujenost – kako se boriti proti stalni utrujenosti

Lana Novak Utrujenost - kako se boriti proti kronični utrujenosti
Nenehna utrujenost

Nenehna utrujenost

Nenehna utrujenost je pri današnjem dinamičnem življenjskem slogu zelo pogosta. Občutek utrujenosti ob koncu dolgega delovnega dne ali tedna je povsem normalen. Če pa stalna utrujenost traja dlje časa – mesece do leta, gre za kronično utrujenost. Nenehna utrujenost lahko dolgoročno povzroči resne zdravstvene težave.

Kaj je glavni vzrok za utrujenost?

Glavni vzrok kronične utrujenosti je zelo težko ali skoraj nemogoče opredeliti. Ta težava ima več dejavnikov. Najpogostejši so osnovne bolezni, pomanjkanje hranil, motnje spanja, uživanje kofeina in kronični stres. V nadaljevanju si bomo podrobneje ogledali različne vzroke za utrujenost.

Na sliki so prikazani najpogostejši razlogi za kronično utrujenost.

Razlogi za kronično utrujenost

Psihološki vzroki za utrujenost

Nenehna utrujenost je najpogosteje posledica psiholoških vzrokov. Te so veliko pogostejše od fizičnih. Telo se na psihološki stres odzove s prekinitvami spanja ali pa se spalni količnik poslabša. To sproži cikel slabega spanja in kronične utrujenosti, ki je posledica tega.

V nadaljevanju si lahko preberete najpogostejše psihološke vzroke:

Stres

Stres je v življenju večine ljudi tako prisoten, da ga velikokrat niti ne opazimo več.

Poznamo tri vrste stresa:

  • Akutni stres: gre za kratkotrajni stres, ki se lahko pojavi v negativnih in pozitivnih situacijah. Primeri negativnega akutnega stresa so: bližajoči se rok, nesreče itd. Primeri pozitivnega akutnega stresa so: vožnja z vrtiljakom, poroka, poročanje itd. Telo in možgani se razmeroma hitro povrnejo v normalno stanje.
  • Epizodični akutni stres: v tem primeru se epizode akutnega stresa pojavijo večkrat zapored. Človek čuti, da se iz ene krizne situacije znajde v drugi in tako naprej. Na primer, če ima oseba veliko zaporednih rokov. To se pogosto dogaja ljudem, ki delajo v zdravstvu.
  • Kronični stres: gre za dolgotrajen stres, ki ga povzročajo različni stresorji. Na primer, če živite v toksičnem gospodinjstvu z nenehnimi prepiri ali v stresnem delovnem okolju. Ta stres, ki ga čutite, je neskončen in pogosto se zgodi, da oseba ne vidi načina, kako bi ga lahko končala.

Spoprijemanje s stresom je zelo težko, zato vam lahko pri tem velikokrat pomaga strokovnjak, na primer trener ali psiholog. Pomembno je, da se tega zavedate in se zavestno trudite za boljše obvladovanje stresa.

Čustveni šok

Med čustvene pretrese spadajo na primer žalovanje, nenadna odpoved delovnega razmerja ali razhod s partnerjem. Takšne situacije lahko povzročijo težave z duševnim zdravjem. Zato so lahko vzrok za slabo spanje in celo trajno utrujenost.

Depresija

Depresija je pogosta duševna bolezen. Zdravljenje je mogoče s pomočjo psihologa ali psihiatra. Ima lahko več simptomov: demotivacijo, šibkost, odpor do vstajanja iz postelje, vztrajno utrujenost, nezanimanje za karkoli, težave s spanjem, dekoncentracijo, samomorilne misli. Če se kateri koli od naštetih simptomov pogosteje pojavlja, je priporočljivo poiskati strokovno pomoč.

Anksioznost

Stalni in neobvladljivi občutki tesnobe lahko kažejo na pojav generalizirane anksiozne motnje. Kronična utrujenost, anksioznost in razdražljivost so lahko posledica te bolezni. Najbolje je poiskati zdravniško pomoč.

Fizični vzroki za utrujenost

Obstajajo trije glavni fizični vzroki za utrujenost:

  • Anemija zaradi pomanjkanja železa: pomanjkanje železa v krvi povzroča trajno utrujenost. To stanje lahko izboljšamo s tabletami, ki vsebujejo železo, ali z uživanjem hrane, bogate z železom. Na primer rdeča pesa ali govedina.
  • Premajhna aktivnost ščitnice (hipotiroidizem): v tem primeru ščitnica ne proizvaja dovolj hormonov. Najpogostejša simptoma sta nenadno povečanje telesne teže in depresivnost. To stanje je mogoče zdraviti le z zdravili.
  • Spalna apneja: to je motnja spanja, za katero so značilne prekinitve dihanja, ki trajajo več kot 10 sekund. Simptom je tudi plitvo dihanje med spanjem. To poslabša kakovost spanja ter povzroči utrujenost in zaspanost.

Drugi fiziološki vzroki za utrujenost so lahko še: nosečnost, debelost, prenizka telesna teža, zdravljenje raka (kemoterapija), neželeni učinki nekaterih zdravil.

Vzroki za utrujenost, ki jih povzroča življenjski slog

Današnji dinamični svet od ljudi pogosto zahteva, da so bolj zaposleni kot optimalno. Obstajajo tudi globalni dogodki, ki negativno vplivajo na ljudi – pandemije, vojne itd. Ljudje imajo malo časa, da bi poskrbeli zase. Telesno in duševno so izčrpani, kar pogosto vodi v kronično utrujenost.

Alkohol

Prekomerno uživanje alkohola poslabša kakovost spanja. To pa povzroča trajno utrujenost. Pogosto uživanje alkohola povzroča letargijo in depresivnost.

Vaja

Vadba ima številne koristi za človeško telo – po telesni aktivnosti se izboljša kakovost spanja. Današnji sedeči način življenja in malo gibanja sta povezana z utrujenostjo. Vendar ima lahko tudi pretirana vadba negativne učinke. Telo nima časa in prostora za potrebno regeneracijo.

Kofein

Kofein povečuje budnost, ker vpliva na nekatere kemične procese v možganih, ki uravnavajo cikel spanja in budnosti. Ko pa se kofein v telesu popolnoma presnovi, lahko povzroči občutek utrujenosti. Prekomerno uživanje pijač s kofeinom lahko moti spanec in povzroča utrujenost.

Nezdrave prehranjevalne navade

Hrana neposredno vpliva na počutje človeka. Utrujenost po jedi je pogosta težava. Najpogosteje ga povzročajo obroki, ki vsebujejo veliko maščob ali so močno predelani. Z zdravo in uravnoteženo prehrano je mogoče v veliki meri izboljšati utrujenost.

Kateri so simptomi utrujenosti?

Simptomi kronične utrujenosti so različni. Kako se utrujenost kaže, je zelo odvisno od posameznika. Najpogostejši simptomi so:

  • glavobol
  • utrujenost in zaspanost
  • omotica
  • bolečine v mišicah
  • mišična šibkost
  • upočasnjeni refleksi in reakcije
  • oslabljeno odločanje in dekoncentracija
  • razpoloženjskost – razdražljivost

Ali lahko nenehna utrujenost izgine sama od sebe?

Trajna utrujenost verjetno ne bo izginila sama od sebe, če ne boste spremenili življenjskega sloga. Ali brez reševanja težav v duševnem zdravju ali zdravstvenih težav. Kot smo že omenili, lahko glavne vzroke razdelimo na tri glavne dele. Ugotoviti morate, kaj točno povzroča utrujenost. Nato se lotite te težave ali težav in izboljšajte stanje.

Kako se spopasti z utrujenostjo?

Ko ugotovimo vzrok utrujenosti, lažje najdemo rešitev za osnovno težavo in izboljšamo raven energije. Vendar pa obstajajo osnovna dejstva ali priporočila, ki ugodno vplivajo na osebo:

  • Naravna svetloba in sončna svetloba sta pomembni, umetno svetlobo poskušajte zmanjšati na minimum.
  • Začnite dan z beljakovinsko bogatim zajtrkom.
  • Če je mogoče, telovadite na prostem.
  • Omejite uživanje kofeina.
  • Ostanite hidrirani – popijte vsaj 2 litra vode na dan.
  • Čez dan 20-30 minut ležite.
  • Vzemite prehranska dopolnila: Multivitamin, Acai Berry, Maca, Gaba.
  • Ne kadite.
  • Omejite uživanje alkohola.
  • Spanje od 7 do 9 ur na dan

Te nasvete smo za vas pripravili tudi v grafični obliki:

kako izboljšati raven energije

 

Katera živila pomagajo pri odpravljanju utrujenosti?

Zdrava in uravnotežena prehrana je bistvenega pomena za pravilno delovanje človeškega telesa. Prehrana mora vsebovati zadostne količine beljakovin, ogljikovih hidratov, maščob in vlaknin. Vendar pa obstajajo živila, ki še posebej močno vplivajo na utrujenost. To si lahko ogledate na spodnji sliki:

živila, ki izboljšujejo raven energije

 

Viri:

Stress and your health: MedlinePlus Medical Encyclopedia

Psychiatry.org – What Is Depression?

Overview – Generalised anxiety disorder in adults – NHS (www.nhs.uk)

Iron deficiency anaemia – NHS (www.nhs.uk)

Underactive thyroid (hypothyroidism) – NHS (www.nhs.uk)

Sleep apnoea – NHS (www.nhs.uk)

Alcohol and fatigue – Harvard Health

Why Coffee Can Make You Tired | Sleep Foundation

 

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

8 + five =

© 2021 naturalzen.si