info@naturalzen.si

Kako okrepiti odpornost – triki za krepitev odpornosti

Lana Novak Imunski sistem - krepitev imunskega sistema
Kako okrepiti odpornost

Kako okrepiti odpornost – triki za krepitev odpornosti

Kako okrepiti odpornost – odgovor na to vprašanje ima več sestavin, da bi prišli do pravih zaključkov, bomo pojasnili delovanje celotnega imunskega sistema ter vpliv notranjih in zunanjih dejavnikov.

Kaj je imunski sistem?

Imunski sistem je zapleten sistem v telesu – sestavljen je iz celic, tkiv, organov in drugih snovi. Njena naloga je zaščititi telo pred boleznimi in okužbami, ki jih lahko povzročijo notranji ali zunanji vplivi.

Pomemben del imunskega sistema so bele krvničke, organi in tkiva limfnega sistema, kot so timus, vranica, tonzile, bezgavke, limfne žile in kostni mozeg.

Ogledate si lahko tudi ilustracijo imunskega sistema in njegovih glavnih sestavnih delov.

Imunski sistem

Ali obstajata dve vrsti imunitete?

Da – obstajata dve glavni vrsti imunitete: aktivna in pasivna imuniteta.

Imunski sistem pa je prav tako razdeljen na dva dela: prirojeni imunski sistem in prilagodljivi imunski sistem.

Aktivna imuniteta

Aktivna imuniteta je tvorba protiteles v telesu proti določeni bolezni. Pojavi se po določeni bolezni, ko izpostavljenost telesa bolezni sproži, da imunski sistem začne proizvajati protitelesa proti tej bolezni. Aktivno imuniteto lahko pridobimo z naravno ali s cepljenjem povzročeno imuniteto.

  • Naravna imuniteta: naravna imuniteta se pridobi po bolezni, ko človeško telo po preboleli bolezni samodejno proizvaja protitelesa proti določeni bolezni. Protitelesa zagotavljajo, da telo v prihodnosti ne bo zbolelo za določeno boleznijo, če pa že zboli, bo potek bolezni lažji in hitrejši.
  • Imuniteta, pridobljena s cepljenjem: kot pove že ime, je za pridobitev te imunitete potrebno cepljenje. V cepivu je ubita ali oslabljena oblika bolezenskega organizma, ki s cepljenjem vstopi v človeško telo. Telo začne proizvajati protitelesa.

Pasivna imuniteta

Pasivna imuniteta je stanje, ko oseba prejme protitelesa, namesto da bi jih telo proizvajalo neposredno.

  • Tako dojenčki pridobijo začetno imuniteto od matere.
  • Če oseba potrebuje takojšnjo zaščito pred boleznijo, lahko protitelesa dobi z uporabo krvnih pripravkov, ki vsebujejo protitelesa. Tak izdelek je na primer imunoglobulin.

Prirojeni (nespecifični) imunski sistem

  • Splošna zaščita pred škodljivimi snovmi, virusi in bakterijami.
  • Bori se z imunskimi celicami, kot so naravne celice ubijalke in fagociti (“požiralne celice”).
  • Bori se predvsem proti snovem, ki v telo vstopijo skozi kožo ali prebavni sistem.

Adaptivni (specifični) imunski sistem

Kako deluje imuniteta?

Imunski sistem (splošna odpornost) deluje nevidno, če je zdrav in močan – sploh ne opazite, da imate v sebi tako zapleten sistem.

Če pa je imunski sistem šibkejši ali če naleti na posebno močne viruse ali bakterije, se njegovi procesi sprožijo.

Procese imunskega sistema sprožijo tako imenovani antigeni. Antigeni so snovi, ki jih telo ne šteje za svoje, kot so različne bakterije, glive in virusi. Ti antigeni se vežejo na celice imunskega sistema in sprožijo različne procese.

Ko telo prvič pride v stik z mikrobom, ki lahko povzroči bolezen, običajno shrani informacije o mikrobu in o tem, kako se z njim boriti. Če nato ponovno pride v stik z mikrobom, ga takoj prepozna in se lahko začne hitreje boriti proti njemu.

Obstajajo tudi avtoimunske bolezni – te nastanejo, ko telo prepozna lastne celice kot tuje in se začne boriti proti lastnim, zdravim celicam.

Kaj povzroča šibko odpornost?

Šibka odpornost je danes žal zelo pogost pojav in težava. Vzrok so tudi pandemične razmere – povečana aktivnost virusov, nošenje pokrival, pogosto razkuževanje – telo je manj odporno proti virusom in bakterijam.

Nekateri dejavniki dodatno oslabijo imunski sistem:

  • Pogosto uživanje alkohola
  • Kajenje
  • Pomanjkanje spanja – odrasla oseba naj bi optimalno spala od 7 do 9 ur na dan.
  • Nezdrava prehrana – pogosto prehranjevanje v restavracijah s hitro prehrano, veliko mirelitnega blaga, prekomerno uživanje sladkorja, malo zelenjave in sadja.
  • Močna zdravila – na primer kemoterapija ali druga zdravila za zdravljenje raka.
  • Avtoimunske bolezni
  • Bolezni – različna vnetja, mononukleoza itd.
  • HIV ali AIDS

Razlogi za sibko imunost

Kateri so simptomi šibke imunitete?

Šibka imuniteta ima lahko več simptomov, pri vsakem je zelo individualno, kako se kaže. Lahko se pojavi več simptomov hkrati ali samo eden, to je treba opazovati na sebi.

Najpogostejši simptomi slabe odpornosti so naslednji:

  • Pogosti prehladi – prehladi 2-3-krat na leto so nekaj normalnega, če pa prehlade opažate mesečno ali celo pogosteje, je dobro, da podprete svoj imunski sistem.
  • Pogosta vnetja – ljudje s šibkim imunskim sistemom pogosteje zbolevajo in težje trpijo zaradi različnih vnetij. Tipične bolezni so pljučnica, bronhitis in meningitis.
  • Izčrpanost in utrujenost – če čutite, da ste tudi po dnevih počitka utrujeni ali ne zmorete, je to lahko znak šibke odpornosti. Spanje in imunski sistem sta dejansko v “dvosmernem odnosu” – bolezen ali virusna okužba lahko negativno vpliva na vaše spanje, medtem ko lahko dosledno spanje okrepi imunski sistem.
  • Povečana raven stresa – dolgotrajen stres in osamljenost lahko negativno vplivata na imunski sistem. Stres dejansko znižuje raven limfocitov, zaradi česar se telo težje bori proti okužbam. Pri tem je lahko ključnega pomena obvladovanje stresa.
  • Prebavne težave – če imate pogosto težave s presnovo (driska, bolečine, krči itd.), je to lahko znak oslabljenega imunskega sistema. Kadar “dobre” črevesne bakterije (probiotiki, laktobacili in bifidobakterije) odpovejo, je imunski sistem še naprej negativno prizadet.

Kako vem, da je moja odpornost močna?

Če vas zgoraj opisane težave in simptomi ne motijo, je zelo verjetno, da je vaš imunski sistem močan in zdrav.

Če ste pozorni na svoje prehranjevalne navade, aktivnost in spanje, je vaše telo dolžno poskrbeti za močno odpornost.

Katerih je 5 znakov močne odpornosti?

Pet glavnih znakov močne odpornosti je naslednjih:

  1. Se pogosto ne prehladite ali hitro okrevate po boleznih.
  2. Vaše rane se hitro zacelijo
  3. Ste energični in dobro prenašate stresne situacije.
  4. Imate nemoten metabolizem
  5. spite globoko in dovolj ur

Katere bolezni povzroča šibka odpornost?

Dolgotrajno šibek imunski sistem lahko povzroči bolezni zelo širokega obsega – od blažjih vnetij ali prehladov do resnih kroničnih bolezni.

Blažja vnetja so na primer pljučnica ali tonzilitis, različne okužbe prebavnega trakta itd.

Če pa ta pojav traja več let in imunski sistem ni dovolj podprt, se lahko razvijejo: astma, sladkorna bolezen, Crohnova bolezen, imunska pomanjkljivost različnih stopenj, avtoimunske bolezni, DiGeorgejev sindrom in številne druge.

Kako okrepiti odpornost?

Odpornost lahko povečate na različne načine. Veliko ljudi meni, da obstaja preprost odgovor na vprašanje, kako okrepiti odpornost, ali da bo to zagotovil en prehranski dodatek. Danes je to posledica več dejavnikov.

Odgovor na vprašanje, kako okrepiti odpornost, je naslednji: z ustreznim življenjskim slogom, določenimi živili in prehranskimi dopolnili.

Katera živila naj uživam za krepitev imunitete?

Pomembno je vzpostaviti zdravo prehrano – ne pa se osredotočiti le na določena živila. Če je prehrana uravnotežena in vsebuje dovolj beljakovin, ogljikovih hidratov, maščob, vlaknin in vitaminov, je to prvi korak k zdravemu imunskemu sistemu.

Primeri hranil, ki so bila opredeljena kot ključna za rast in delovanje imunskih celic, so vitamin C, vitamin D, cink, selen, železo in beljakovine (vključno z aminokislino glutaminom). Ta hranila najdemo v številnih živilih.

Nekateri koristni mikrobi razgrajujejo prehranske vlaknine v kratkoverižne maščobne kisline, ki dokazano spodbujajo delovanje imunskih celic. Te vlaknine včasih imenujemo prebiotiki, saj so hrana za mikrobe. Zato je lahko prehrana, ki vsebuje probiotična in prebiotična živila, koristna.

  • Probiotična živila: kefir, jogurt z živimi aktivnimi kulturami, fermentirana zelenjava, kislo zelje, tempeh, čaj kombucha, kimči in miso.
  • Prebiotična živila: česen, čebula, por, šparglji, topinambur, regrat, banane in morske alge. Splošno pravilo pa je, da v prehrani uživamo različne vrste sadja, zelenjave, fižola in polnozrnatih izdelkov, ki so prebiotiki.

Na spodnji sliki smo za vas pripravili živila, ki so izjemno koristna za vašo odpornost.

Zivila ki krepijo odpornost

Kako okrepiti odpornost s prehranskimi dopolnili?

Več vitaminov je lažje dopolniti s prehranskimi dopolnili. Za odpornost so zelo koristne naslednje snovi:

Kako lahko s svojim življenjskim slogom podpiram svojo odpornost?

Splošni življenjski slog je eden od najpomembnejših dejavnikov, če se želimo osredotočiti na močan imunski sistem in zdravo telo.

8 nasvetov za močno odpornost:

  1. Upoštevajte zdravo prehrano – bogato z vitamini, beljakovinami, hranilnimi snovmi, z veliko sadja in zelenjave. Z omejitvijo mirelitnega blaga in hitre prehrane.
  2. Če kadite, omejite kajenje, najbolje pa je, da se te navade znebite.
  3. Omejite uživanje alkohola na najmanjšo možno mero – ali pa ga po možnosti popolnoma opustite.
  4. Vadite vsaj 2-3-krat na teden, vsaj pol ure. Povečajte svojo celodnevno aktivnost – več hodite, namesto z dvigalom se vozite po stopnicah itd.
  5. Poskrbite za vsaj 7 do 9 ur kakovostnega spanca na dan. Najbolje je, da zadnjo uro pred spanjem preživite brez modre svetlobe in poskusite vzpostaviti rutino – zaspite in vstanite ob isti uri.
  6. Poskusite optimalno obvladovati stres – to je zelo zahtevna točka. Vadba, gibanje, joga, pisanje dnevnika, meditacija, smeh, kakovostna hrana vam lahko pomagajo pri obvladovanju stresa.
  7. Pogosto si umivajte roke – ob prihodu z zunanjih površin, pred in po pripravi in uživanju hrane, po uporabi stranišča, po kašljanju ali smrkanju.
  8. Ne zanemarite tudi duševnega zdravja – med telesnim in duševnim zdravjem obstaja močna povezava. Če menite, da potrebujete pomoč pri duševnem zdravju, poiščite pomoč pri psihologu ali psihiatru.

Viri:

Definition of immune system – NCI Dictionary of Cancer Terms – NCI

Types of Immunity to a Disease | CDC

How does the immune system work? – InformedHealth.org – NCBI Bookshelf (nih.gov)

Weakened Immune System – Penn Medicine

Diseases of the Immune System – Genes and Disease – NCBI Bookshelf (nih.gov)

Nutrition and Immunity | The Nutrition Source | Harvard T.H. Chan School of Pu

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

18 − 15 =

© 2021 naturalzen.si